Verksamhet

• Dansträningar
  • Kurser i Gammeldans

folkdanslagetDans

Inom föreningen finns det flera olika dansaktiviteter, vi dansar både svenska och utländska danser, modedanser, salongsdanser, gamla hederliga pardanser och gammeldansvarianter.

Här nedan presenteras tid och plats för de dansträningar som är aktiva inom Gillet just nu.

Polskegruppen Danskul

Är du nyfiken på vad vi gör och kanske vill prova på? Du som kan gammeldans eller har provat att dansa polska är hjärtligt välkomna till oss.

Tid: Söndagar 18.30-20.30
Plats: Föreningshuset
Ledare: Eva Espling-Mattsson, tel: 070-274 74 76, e-post: dans@lulehembygdsgille.se

Balkandanser

I Luleå Hembygdsgille kan du även dansa internationella danser. Vi dansar visserligen danser från hela världen, men vi föredrar traditionella danser från Balkanområdet: forna Jugoslavien, Grekland, Bulgarien och Makedonien. Vi dansar mest på ring och sladd, och man behöver inte vara parvis.

Vi kommer att ha två dansgrupper under våren 2015. Den ena gruppen dansar tisdagar, den andra dansar onsdagar.

Tisdag är danskvällen för dej som dansat ett tag, och som vill ha en utmaning i dansandet. I Tisdagsgruppen ställer man gärna upp på workshops och dansföreställningar.
Terminsstart 13 januari kl. 19.00 i FRIVO-lokalen.

onsdag dansar vi för att vi gillar musiken, vill röra på oss och ha trevligt tillsammans. Här är det bra att vara med om man inte dansat balkandans förut, eller bara kan vara med ibland. Inga krav på uppvisning eller liknande.
Terminsstart 14 januari kl. 19.00 i Gillestugan, Rutviksvägen 11, Gammelstad.

Välkomna!

Information
Kontakta Elisabet Martinsson elisabengt@telia.com eller Christer Wallin 0920.267863@telia.com

Vi kommer gärna och har en uppvisning eller workshop, om det behövs ett kulturinslag, eller om man vill ”prova på” att dansa till lite ovanligare rytmer.

Vill du lära dig schottis, vals, hambo, polska mm? Vi, Jonas och Gunilla, startar en nybörjarkurs hösten 2015. Du kommer att få lära dig schottis, polka, snoa, mazurka, hambo och vals samt även prova på en enklare grundpolska. Vi kommer också att lära ut några gemensamma danser.

Vi lär ut alla danserna från grunden och lägger mycket stor vikt vid känslan i dansen. Därför försöker vi hellre lägga tid på till exempel teknik och kroppshållning istället för att lära ut en massa varianter. Vår målsättning är att det ska vara en njutning att dansa! Några förkunskaper behövs inte men även du som har provat på danserna och vill repetera kan ha behållning av kursen. Varje kurstillfälle är ca två timmar med en kortare paus i mitten, totalt 10 tillfällen.

För information, ring Jonas eller Gunilla, tel 0920-25 70 73, efter 18.00. Välkommen!