Verksamhet

Midsommar

Luleå Hembygdsgille brukar delta i det traditionsenliga midsommarfirande i Luleå kommun. Information om firandet kommer längre fram under året.

Julmarknad i Kyrkbyn

Varje år den 2:a advent så är det julmarknad i Kyrkbyn under denna marknad brukar Gillet ha försäljning av våfflor i föreningshuset.

Rapport från Luleå Hembygdsgilles resa genom
Sverige och Danmark

20 juli – 2 augusti 2008

Titta på bilderna från föreningsresan i vårt bildgalleri.

Vi var 22 medlemmar som söndagen den 20 juli äntrade bussen som skulle ta oss genom Sverige och Danmark. Vi bodde på 12 olika vandrarhem under resan.

Vår första anhalt var Norrbyskär. Där anlades på 1890-talet en av Europas största sågverksanläggning. Idag blandas öns historia med konst, hantverk, västerbottnisk mattradition och äventyrsaktiviteter. Vi hade en guidad tur och besök på museet där vi i konsthallen hade en av våra dansträningar inför en intresserad publik.

På vår vidare färd mot Leksand så hade vi ett kort stopp i Delsbo och träffande där Tore Härdelin. Nästa anhalt var Rättvik där många besökte Folkmusikens Hus. Dagen därpå besökte vi Läckö Slott där lunch intogs och en mycket duktig guide visade oss runt i slottet.

På den fjärde resdagen anlände vi till Fredrikshavn och fortsatte dagen efter till Skagen och Givskud. Vid Skagens spets som kallas Grenen möts de två haven - Kattegatt och Skagerak. Vågorna slog emot varandra från var sitt håll så att det såg ut som en dragkedja. Vilken fantastisk upplevelse.
Givskud ligger nära Legoland där vi hade bokat in ett besök. Det visade sig att Legoland inte bara var roligt för små barn utan även för stora. Mycket att se och uppleva.

Det stora målet för resan var utbytet med Klittens Folkedansere från Hvide-Sande. Väl framme blev vi varmt mottagna av Hanne (ordförande i föreningen) och Anders Jensen. Vi började dagen med ett besök på fiskemarknaden där dagens fångst auktionerades ut. Olika föreningar sålde nystekt fisk och en del souvenirer vilket var ett bra tillfälle att tjäna pengar till sin förening. Därefter var det dags för dansuppvisning. Vi tågade till torget till tonerna av Norrbottens brudmarsch framförd av våra musiker, Ali, Siv och Birger på nyckelharpa och Stellan på gitarr.

Klittens Folkedansere visade först sina danser där en del var riktigt fartiga. Vårt program bestod av Vindelisken, fyra olika schottis i svit, Spadespa, hambo, Åttamanengel, och schottis från Åland. Det var stekande sol och drygt 30 grader så efter en ”pusta ut paus” hade vi dansutbyte. Av stadens köpmannaförening bjöds vi på smörgåsar och öl. Innan vi skildes åt utdelade vi några gåvor och bjöd också in folkdanslaget till ett besök i Luleå. Det var en mycket trevlig dag.

Morgonen därpå började vi resan tillbaka mot Sverige. I HC Andersens födelsestad – Odense gjorde vi ett stopp några timmar innan vi fortsatt till Ljungby för övernattning. Vi fortsatte dagen efter till Gränna och Vadstena. Polkagrisarna kan man ju inte missa. Det fanns hur många affärer som helst där tillverkningen av de rödrandiga grisarna skedde inför publik. Vadstena var också en upplevelse med bl. a Klosterkyrkan byggd efter Heliga Birgittas noggranna anvisningar, klostermuseet, slottet och vackra spetsar. Några av oss deltog i en trevlig nattvandring på slottet.

Torsdag den 31 juli åkte vi till Gysinge - ännu ett trevligt ställe. Gysinge Bruk kom under 250 år att utvecklas till ett av Sveriges största järnbruk som lades ner i början av 1900-talet. Smedsbostäderna är numera vandrarhem. Vi inkvarterades i stugorna som hade takbjälkar och järnspis. Mysigt. I Gysinge centrum för byggnadsvård fanns att köpa reservdelar till hus, begagnat eller nytillverkat i gammal stil.

Vårt sista mål för denna resa var i Rö utanför Härnösand. Men innan dess hann vi med ett besök i Gränsfors bruk med krukmakeri och yxmuseum. Denna sista kväll tillsammans hade vi förutom god mat en trevlig allsångskväll med många roliga inslag.

En mycket rolig och händelserik resa med många upplevelser har nått sitt slut. Väl hemma i Luleå tar vi adjö och ser fram emot återträffen då vi får titta på alla foton och prata minnen.

Resekommittén